22 januar, 2007

Post 3.07: Podcast

Podcasting ja.
For en tid tilbake, så jeg ikke hensikten med podcast.
Jeg hadde fått med meg at ITavisen leverte podcast, og hvorfor skulle jeg ville høre om nye ting innen data, når jeg kunne lese om det og se bilder av det?
Men så hadde det seg slik at jeg hørte en del på Radioresepsjonen på P3, og det var ikke alltid jeg fikk med meg deres geniale onelinerspalte på fredagene. Og ja, disse ble podcastet. Her startet det. En god stund var dette mitt eneste abonnement, men her om dagen hørte jeg en interessant radiodokumentar på P2, og det viser seg nå for meg at de fleste programmer på nrk-radio podcastes. Jeg har funnet disse til å være ganske så lyttbare:

20 spørsmål
P2-Akademiet
FK Fotball
Språkteigen

Jeg forstår at disse kan for enkelte virke litt nerdete, men jeg kan forsikre om at det gjelder bare to av dem :)
http:www.nrk.no/podcast

4 kommentarer:

Anonym sa...

hello Krism!
godt å se at du har fått deg blogg.. alltig digg med nye bloggvenner. har du myspace også forresten? og hva er egentlig en (et??) podcast? eg kan ikkje alt om det der vettu..;)
ver budd - alltid budd

Kris sa...

En podcast er egentlig bare en lydfil, stort sett av typen mp3.
Poenget med en podcast kan være feks. at man ikke rekker å få med seg favorittradioprogrammet sitt, når det går på radioen, og derfor laster det ned til sin pc (med iTunes legger man bare inn en link, også laster den ned automatisk) for å høre på siden.
Grunnen til at det heter podcast kommer av en spinnoff på ordet ipod, da men gjerne laster ned podcastene på ipoden sin.

Anonym sa...

åjammendå så!
no blei eg jo faktisk mye klokere. skal du på ansgar høst 08? det er digg i så fall! eg lurer på om eg skal gå et år til i kr.sand etterpå nemlig! hurrahurra

Kris sa...

Jeg har tenkt meg det ja :)
Antar at du skal til høsten..